Прес-реліз круглого столу проекту “Місцевий бюджет м.Сєвєродонецька: прозорість через партнерство” за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”

Новини

undefinedКруглий стіл “Формування робочої групи з моніторингу міського бюджету”.

Дата і час: 10 серпня 2015р. 14.00.
Місце: Кризовий медіа-центр «Сіверський Донець».

Учасники: громадськість – ГР «Очищення»; ГО «Відродження Сходу», ГО «Вибір», КМЦ «Сіверський Донець», ГО «Свої люди», бізнес-клуб
ЗМІ – «Свободний репортер»
представники місцевої влади – не було

1.Навіщо нам Закон «Про доступ до публічної інформації» та ситуація в місті щодо прозорості бюджетних витрат.

В 2011 році набув чинності закон «Про доступ до публічної інформації», а також новий закон «Про інформацію». Вони стартують не в найкращих умовах: подвійна мораль політиків і чиновників, звичка ховати найважливіше за грифом «не для друку», наше невміння стояти за свої права – все це може звести європейський закон до революції лише на папері. Але цей закон може і повинен стати зброєю для тих, хто на практиці готовий кидати виклик Системі – в ЖЕКу і в Раді, в мерії і в податковій, в університеті і в лікарні. Для всіх, хто будує країну вільних і достойних громадян, – 10 позицій закону, які стануть у пригоді.

1. Ви маєте право запросити в органу влади будь-яку інформацію, якою він володіє.

Генеральний план розвитку Вашого міста, формула Ваших комунальних тарифів, умови тендерів на харчування Ваших дітей у садочку – Ви маєте право це знати. Незалежно від того, стосується Вас ця інформація чи ні, і навіть чи живете Ви в цьому місті. Ви взагалі не повинні пояснювати, навіщо вона Вам.

2. У чиновника є лише 3 вийнятки, які дозволяють не дати Вам інформацію: таємниця (наприклад, державна або банківська), конфіденційна інформація (наприклад, Ваші персональні дані, якими володіє податкова) або службова інформація (внутрішнє листування або чорновики рішень).
На практиці це означає, що Ви вправі вимагати чіткого посилання на закон, якщо якусь інформацію від Вас закриватимуть.

3. Навіть якщо в документі, яким Ви цікавитеся, є засекречена інформація, Вам зобов’язані його надати, заретушувавши секретні дані.
Ця позиція особливо важлива при спілкуванні з військовими або правоохоронцями: вони не зобов’язані розкривати, скільки у нас винищувачів або як звати оперативника, інтегрованого в наркомережу. Але ці вийнятки не можна використати, щоб закрити іншу – несекретну – інформацію.

4. Вам повинні дати інформацію, яку Ви просите, за 5 робочих днів. Якщо ж ця інформація стосується життя або здоров’я, її мають надати за 48 годин.
Відповідь можуть затримати до 20 робочих днів, якщо потрібно зібрати великий обсяг інформації. Але про це Вам мають сказати впродовж перших 5 днів і аргументувати причину затримки.

5. Ви маєте право отримати будь-яку інформацію про бюджетні кошти. Це стосується не лише органів влади, а й державних підприємств або приватних компаній, які отримують гроші платників податків. Вийнятки стосуються лише витрат, пов’язаних з армією, а також з оперативною роботою СБУ, міліції та прокуратури.
Це означає, що відтепер кожен має право знати подробиці тендерів на будівництво доріг або умови, на яких «Луганськвода» подає воду, а «Луганськоблєнерго» продає електроенергію.

6. Ви маєте право ознайомитися з декларацією доходів будь-кого, хто займає виборну посаду (від президента до сільського голови) або працює на високій посаді у держслужбі (1-2 ранг).
Якби цей закон діяв раніше, «Українській правді» не довелося би вигризати декларацію доходів президента Януковича – її міг би отримати в Центрвиборчкомі кожен.

7. Всі органи влади зобов’язані оприлюднювати свої рішення впродовж 5 днів. Причому якщо в органу влади є веб-сайт, це рішення обов’язково має там з’явитися.
Це означає, наприклад, що міська рада впродовж 5 днів після сесії, на якій продали землю чи будинок, повинна повідомити про це своїм виборцям.

8. У приміщенні органу влади Вам зобов’язані надати місце для ознайомлення з документами.
Закон дозволяє Вам прийти в офіційне приміщення зі своїм фотоапаратом, сканером чи блокнотом, щоб скопіювати документ.

9. До 10 сторінок документів Вам мають скопіювати безкоштовно.
Якщо ж обсяг більший, розцінки за копіювання мають бути зафіксовані офіційним документом і не повинні бути вищими за граничну суму, яку затверджує уряд.

10. Якщо Вам не дали інформацію, яка Вам потрібна, то у Вас є два шляхи добитися справедливості – поскаржитися керівникові органу влади або звернутися до суду.
Згідно зі змінами до Кодексу про адмінпорушення, чиновник, який запізнився з відповіддю або полінувався відповісти якісно, може бути оштрафований на 425-850 гривень.

2.Можливості вирішення проблем в стосунках влади та громади: ініціатива громадської організації «Вибір» підтримана Міжнародним Фондом «Відродження».
зруйнована система управління;
корумпована влада;
відсутні проекти змін;
народ зневірений та усунений від прийняття владних рішень.

3.Позиції учасників «круглого столу».
Акцентовано увагу : щоб відкрити на сайті міської ради проект бюджету, або звіт про виконання, треба зробити 9 кликів – що без певного тренування неможливо, важко отримати інформацію. З бюджету освіти не можна побачити, скільки фінансування йде на кожну із шкіл. Бажання про розгляд витрат по спецфонду.

4. Підготовка до Тренінгу з моніторингу бюджетних закупівель.
Досягнута домовленість з експертом Бюро аналізу політики Віктором Бобиренко про проведення тренінгу з моніторингу бюджету м.Сєвєродонецька. Про час і місце буде повідомлено додатково.

5. Підготовка до соціологічного дослідження «Громада міста Сєвєродонецька: вплив на прийняття рішень місцевою владою»
Оголошено про формування групи інтерв’юерів та оприлюднено проект програми моніторингу.
Програма дослідження
«Громада міста Сєвєродонецьк: вплив на прийняття рішень місцевою владою»
Об’єкт: мешканці населених пунктів, що належать до Сєвєродонецької міської ради
Предмет: участь громади у впливі на прийняття владних рішень на місцевому рівні та поінформованість (чи контроль?) про місцевий бюджет
Мета дослідження: виявити рівень участі громади у впливі на прийняття рішень місцевою владою та поінформованість про місцеві бюджети
Завдання:
1) Визначити рівень та канали поінформованості громади про діяльність міської влади;
2) Визначити рівень участі громади у прийнятті владних рішень органами місцевого самоврядування;
3) Визначити поінформованість населення про місцевий бюджет;
Інтерпретація та операціоналізація понять:
Під органами влади, що на їх рішення повинна впливати громада, матимемо на увазі міську раду.
1. Ефективна взаємодія громади та місцевої влади починається з поінформованості про дії влади. Її ми будемо вимірювати питанням:
За п’ятибальною шкалою оцініть інформування мешканців міста про роботу та рішення міської ради:
1 – дуже гарне;
2- скоріше гарне;
3- в рівній мірі гарне і погане;
4 – скоріше погане;
5 – дуже погане;
– важко сказати

2. Канали інформування виявимо наступним питанням
За останній рік з яких джерел ви отримували інформацію про діяльність міської ради (можна обрати до 3 варіантів):
1. Міські газети
2. Місцеве телебачення
3. Інтернет-сайти та соціальні мережі
4. Від друзів та знайомих
5. На зустрічах з членами місцевих органів влади
6. Свій варіант____________________________________________-
7. Взагалі не отримували такої інформації

3. Рівень участі громади у впливі на прийняття владних рішень органами місцевого самоврядування ми збираємося вимірювати за допомогою наступних питань:
Суб’єктивна оцінка буде вимірюватися питанням:
Як Ви оцінюєте рівень впливу громади на прийняття рішень органами місцевої влади?
1) Високий рівень
2) Середній
3) Низький
4) Громада зовсім не бере участі в прийнятті таких рішень
5) Важко сказати
Об’єктивні показники такої участі будуть вимірюватиcя наступними питаннями:
У які форми впливу на прийняття рішень міською радою були залучені Ви чи Ваші знайомі за останній рік?
1) Участь у зустрічах з місцевими депутатами/депутатом
2) Індивідуальні чи колективні звернення до органів міської влади чи окремих депутатів
3) Участь у громадських слуханнях
4) Участь у мітингах та масових акціях
5) Звернення до місцевої влади через ЗМІ
6) Присутність на засіданнях міської ради
7) Участь в громадських органах при міській раді
8) Свій варіант________________________________________
9) Ні я, ні моє оточення не брали участі у впливі громади на прийняття рішень міською радою.

4. Поінформованість населення про міський бюджет виміряємо наступним питанням.
За останні два роки чи знайомилися ви через будь-яке ЗМІ чи інтернет-сайти владних структур з:
1) прийнятим міським бюджетом
2) звітом про виконання міського бюджету
3) статтями про використання коштів міського бюджету

Кількість учасників- 15 осіб

Очікуваний результат: сформувати робочу групу з моніторингу бюджету з числа представників місцевої громадськості та місцевих мас-медіа, отримати пропозиції.

Модератор круглого столу –голова ГО «Вибір» Ігор Орел

Проект здійснюється за фінансової підтримки Міжнародного Фонду «Відродження». Погляди, висловлені у цьому документі, не обов’язково виражають точку зору Міжнародного Фонду «Відродження».

undefinedundefinedundefined