Тренінг «Моніторинг бюджету м.Сєвєродонецьк»
ГО «Вибір» при підтримці Міжнародного фонду «Відродження»
Дата: 2 жовтня 2015 р
Час: початок 11.00
Місце: Кризовий медіа-центр «Сіверський Донець», м.Сеєвєродонецьк, пр.Радянський– 54
Тренер: Віктор Бобиренко – голова НГО «Бюро аналізу політики» м.Суми, екс – керівник управління молоді і спорту Сумської ОДА, екс депутат міської ради;
План тренінгу:
– визначення об‘єктів досліджень на підставі аналізу кодів КФКВ та КЕКВ;
– проведення аналіз бюджетів та змін до них;
– визначення переліку бюджетних закупівель для моніторингу;
– відбір конкретні документи для моніторингу;
– громадська та фахова експертиза відібраних документів;
Чому корупція процвітає в Україні? На нашу думку, тому що:
Історично склалося так, що в пострадянській Україні збереглися настрої очікування людьми від держави усіляких пільг і гараздів. Система побудована так, що ініціативи знизу не схвалюються, а контролювати державу не прийнято;
Громадські організації не мають необхідних знань/вмінь/навичок по контролю за Системою;
Інститути громадянського суспільства (особливо на місцях) не можуть запропонувати власні проекти рішень, які могли би впровадити системні зміни, що покращили б стан справ у державних галузях, не знають методів соціального лобіювання по впровадженню пропонованих змін.
Як можна протидіяти корупції? Впевнені: шлях лише один. Профілактика корупційних дій. Як це зробити? Ми пропонуємо метод загальної участі у вакцинації усіх елементів Системи. На всіх рівнях прийняття владних рішень. Від міністерства до сільської ради. Для цього необхідно мати мережу фахівців – людей, які знають проблему і вмотивовані щось змінювати. В ідеалі це – мережа людей, які можуть впливати на процес підготовки, прийняття та впровадження (контролю) управлінських рішень.
Що має бути у читача «на виході»?
Чітке розуміння: що таке бюджет, як він формується; як балансується; як здійснюються міжбюджетні стосунки;
Як знайти розпорядника бюджетних коштів і визначити його плани бюджетних асигнувань;
Як правильно використовувати законодавство задля ефективної «переписки» з розпорядниками бюджетних коштів;
Як безпосередньо досліджувати закупівлі.
І головне. Ми сподіваємося надихнути Вас на боротьбу за зміни. Бо хто ж, якщо не ми, змінить цю країну?
Що потрібно зробити перш за все? Зробити запити на інформацію до розпорядників коштів нижчого рівня в частині, що стосується їх бюджетних розписів та планів бюджетних асигнувань. Наприклад, до Державної служби протидії ВІЛ – запит усього розпису бюджету: Просимо надати інформацію про:
1) план бюджетних асигнувань відомства у помісячному розписі по усіх КПКВ, КФК та КЕКВ на поточний рік;
2) план закупівель у поточному році за бюджетні кошти;
3) перелік закупівель, проведених відомством у 2015 році;
Далі визначаємо, за якими КФКВ ідуть видатки в галузі. Порівнюємо загальний і спеціальний фонди. Особливо звертаємо увагу на відсоток адміністративних витрат у структурі бюджету (це статті: Фонд оплати праці та комунальні послуги та енергоносії).
Для чого? Ми чітко бачимо, що левова частка усіх бюджетів – це адміністративні витрати, бюджет споживання. Примічаємо усі підозрілі або незрозумілі нам видатки, задля того, щоб у цьому місці «копнути» глибше. Тобто, мовою детективів – «визначаємося із версіями». Так, наприклад (виключно на нашу думку) підозрілими статтями у бюджеті будуть наступні:
080101 – лікарні. Ми бачимо, у частині спеціального фонду (бюджет розвитку) статтю витрат у 1 млн. грн. Куди підуть ці гроші? Хто буде розпорядником? Яке обладнання буде закуплено? Які роботи будуть виконані? Неясно.
080201 – спеціалізовані лікарні. Теж саме. Куди будуть розподілені 1млн. 954 тис. грн.? Тут обов’язково мають бути тендерні закупівлі.
080400 – спеціалізовані поліклініки без ліжкового фонду. Тобто, харчування хворих тут не буде. А скільки закладів фінансується по цій мережі? Як розподіляються видатки в межах кожної установи по КФКВ та (особливо) КЕКВ? 081004 – централізовані бухгалтерії. Підозру викликають дві речі: 1) чи не забагато коштів закладено на бухгалтерію? Чи не приховані тут інші адміністративні видатки, чи утримання автомобілів, приміщень тощо 2) із загальної суми у 694,4 тис. грн. на оплату праці та енергоносії закладено лише 474 тис. грн. Куди витрачається решта у приблизно 220 тис. грн.? На папір для відповіді по інформаційним запитам?
081003 – служби технічного нагляду; та ж сама ситуація; явно не зрозуміло куди іде решта між адміністративними витратами та загальним кошторисом. Хто є розпорядником даної суми?
До речі, якраз управління охорони здоров’я Сєвєродонецького виконкому не надало публічну інформацію на запит. Чого б це?
Потрібно зробити кілька запитів на інформацію.
Досвід однозначно показує: якщо ви неправильно поставите питання, ви отримаєте неправильну відповідь, тобто відписку. Питання у запиті мають бути сформульовані лаконічно, точно і по суті справи.
Аналіз бюджету конкретного розпорядника коштів
Для здійснення аналізу робимо запит на інформацію до конкретного розпорядника коштів. При аналізі будь-яких фінансових процедур необхідно враховувати один важливий момент. Усі видатки у межах бюджетних асигнувань здійснюються розпорядниками коштів з казначейських рахунків. Причому, за кожним КФКВ закріплений свій, окремий рахунок.
Якщо розпоряднику коштів необхідно внести зміни у бюджет галузі між різними КФКВ, він зобов’язаний пройти процедуру. Він не уповноважений вносити зміни між КФКВ на власний розсуд.
Відповідно, по кожному КФКВ розпорядником коштів розробляється документ, який називається «План бюджетних асигнувань» (сленгом чиновників – календарний план). Згідно з цим документом розписуються усі (до копійки) видатки по даному КФКВ у помісячному розписі. Окремо розписуються плани тендерних закупівель, окремо – заходи, які проводить розпорядник коштів і які не потребують проходження процедури тендеру. Навіть закупівля миючих засобів чи туалетного паперу для розпорядника коштів – фінансовий захід, який має бути виписаний до календарного плану у помісячному розписі. Увага! Це основний фінансовий документ розпорядника коштів по кожному КФКВ. Наприклад, на рівні області він робиться у 4 екземплярах, які мають однаковий статус. Один примірник залишається у розпорядника коштів, другий – у фінансовому управлінні, третій – у керівника, який погоджує документ (якщо це обласний рівень – заступник голови ОДА) і четвертий – в управлінні державної казначейської служби. Якщо в казначействі немає такого плану (погодженого розпоряднику коштів його керівництвом) – проплати не буде.
Дослідження закупівель через процедуру тендерів
Система державних закупівель в Україні повністю децентралізована. Кожен розпорядник коштів сам проводить закупівлі і сам несе відповідальність за їх здійснення. У цьому є свої плюси і мінуси. Зрозуміло, що у міністерстві фахівці можуть бути більш кваліфікованими, ніж в районній лікарні. Зрозуміло, що чим більша сума, на яку закуповується товар, то більшою може бути і скидка. Здавалося, б краще було б централізувати закупівлі. Проте, чим нижчий рівень прийняття рішення по закупівлі, тим ближче це до конкретного споживача.
Тим більше мають бути зацікавлені у ефективності використання коштів місцеві громадські об’єднання. Уточнимо, що таке закупівлі. Державна закупівля згідно діючого законодавства – це придбання замовником товарів, робіт і послуг за державні кошти. Замовник – це розпорядник коштів. Закупівля може бути здійснена як за процедурою тендеру, так і без тендеру. Тож, коли ми остаточно визначилися із розпорядником коштів та зробили відповідні запити щодо закупівель, які відбулися або плануються у поточному році, ми починаємо моніторинг.
Згідно із Законом України про державні закупівлі тендери проводяться у наступних випадках:
– при закупівлі товарів і послуг, якщо сума перевищує 100 тисяч грн.;
– У сфері будівництва – від 300 тис. грн
– при виконанні робіт, якщо сума перевищує 1млн.грн.
Відповідно, якщо сума менша, закупівлі відбуваються без тендерів. Також тендери не проводяться у ще деяких випадках. Але тоді це регламентується окремими нормативними актами. Наприклад без тендерів проводилися закупівлі до Євро 2012, але це було передбачено законодавчо. Нагадуємо, що річні плани закупівель (та змін до них) мають бути оприлюдненими на сайті розпорядника коштів (замовника).
Законодавче регулювання процедури закупівель:
– Оголошення про проведення процедури закупівлі за 30 днів до кінцевого терміну подання тендерної пропозиції (10 днів у разі запиту цінових пропозицій; протягом 3 днів після прийняття рішення про застосування процедури закупівлі у одного учасника);
– Обґрунтування застосування процедури закупівлі у одного учасника;
– Документація конкурсних торгів та кваліфікаційна документація
– Зміни до документації конкурсних торгів та кваліфікаційної документації (протягом 3 днів з моменту видачі, але не пізніше, ніж за 7 днів до терміну подання заявок;
– Протокол розкриття тендерних пропозицій, цінових пропозицій, кваліфікаційної документації протягом 3 робочих днів після розкриття
– Інформація про відхилення тендерних пропозицій та підстави такого відхилення протягом 3 робочих днів після прийняття рішення;
– Повідомлення про акцепт тендерної пропозиції протягом 3 робочих днів після прийняття рішення;
– Оголошення про результати процедури закупівлі не пізніше ніж через 7 днів після підписання договору або скасування процедури;
– Повідомлення про відміну торгів протягом 3 робочих днів після прийняття рішення;
– Звіт про результати проведення процедури закупівлі протягом 3 робочих днів з моменту його затвердження;
Дослідження тендерних закупівель можливе за двома схемами.
1. Схема участі. Через запит на доступ до публічної інформації ви дізнаєтеся, коли саме має відбутися тендер (за Законом, розпорядник коштів має надати інформацію з точністю до години). В заявлений час ви приходите на засідання тендерної комісії і присутні при розкритті конвертів з пропозиціями. Це добре для профілактики правопорушень. Адже ви знаєте середньоринкову ціну на товар. І ви порівнюєте цю ціну з ціною, запропонованою учасниками. Дуже часто учасники тендерів використовують псевдоконкурентів. Тобто, учасник торгів, який є потенційним переможцем, приводить як «конкурентів» свої організації, які мусять програти. У них або неправильно заповнені тендерні документи, або ж завищена у порівнянні з «переможцем» ціна. Як правило – це відразу ж стає помітним. Тому ваша участь змушує ділків грати більш-менш чесно. Проте, між відкриттям конвертів та укладанням угод проходить багато часу (може бути до 45 днів). Тому цей метод не дозволить Вам відслідкувати ціни на час укладання угод
2. Схема моніторингу. Ви чекаєте часу, коли торги відбулися. І коли підписано акцепт, тобто розпорядник коштів фактично визнав переможця, досліджуєте предмет закупівлі тоді, коли факт корупції вже стався.
Алгоритм дослідження державних закупівель (тендерів)
1. Зайти на сайт ДЕРЖЗАКУПІВЕЛЬ (www.tender.me.gov.ua), або на інші сайти http://www.ua-tenders.com, http://tendergid.ua.
2. Вибрати закупівлі, які Вас цікавлять (область, галузь, продукція, час проведення тендерів і т. п.). Наприклад, у вікні «регіон» ви обираєте Луганську область, а у вікні «продукція» – «продукти харчування». Обмежуєте тендери часом (наприклад з 01 січня по 31 грудня 2012 року). І ви матимете усі тендери, у яких є закупівля продуктів (для лікарень, шкіл і т.д.) Луганської області, проведені у 2012 році.
3. Проаналізувати АКЦЕПТ (письмове підтвердження розпорядника постачальнику, в якому обумовлюється сума коштів та порядок фінансування) та протокол розкриття цінових пропозицій (кількість товару, сума закупівлі, продавець). Хто виграв тендер? Чи зустрічається цей самий постачальник як переможець у інших тендерах? «Прогугліть», чи не пов’язаний постачальник продукції (фірма або засновники) з якоюсь із політичних сил регіону?
4. Проаналізувати ТЕНДЕРНУ ДОКУМЕНТАЦІЮ (умови постачання, умови оплати, тощо). Тут головне: чи відрізняються ціни постачальника від середньостатистичних цін на ринку товарів і послуг. Ціни на товари продовольчої групи можна взяти, наприклад, на сайті http://www.uapp.kiev.ua/?m=125.
5. Зробити запит організатору закупівлі щодо надання інформації про переможця торгів, діючі угоди та товарно-транспортні накладні. Тобто, ви просите ксерокопії усіх документів: копію рахунку (кому «пішли» бюджетні гроші і яка сума); копію угоди (адже усі виплати здійснюються згідно з угодою), копії накладних чи актів виконаних робіт;
6. Після отримання інформації – зробити остаточний аналіз закупівельних цін. 7. У разі виявлених порушень – інформувати громадськість через ЗМІ та правоохоронні органи.
Дослідження безтендерних закупівель.
Коли у вас «на руках» є календарний план, потрібно спочатку визначитися по КЕКВ. Так, якщо у галузі передбачено оплату послуг із проведення заходів (семінарів, досліджень, методичного супроводу тощо), чи закупівлі товарів (медикаментів, витратних матеріалів, як то ліжка, вікна продукти харчування тощо) у сумі, що наближається до 100 тисяч, але не перевищує її – можливо, це зроблено, щоб уникнути тендеру. Якщо у плані бюджетних асигнувань передбачені роботи, то особливо уважно поставтеся до тих робіт, вартість яких наближається до 1 млн. грн. Якщо ви щось підозрюєте, застосовуйте наступну схему: 1) зробіть додатковий запит на інформацію з проханням надати:
ксерокопії рахунків (кому перераховувалися кошти);
угоди, щоб дізнатися, на яких умовах здійснювалися закупівлі;
актів виконаних робіт (послуги) чи накладних (товари).
2) проаналізуйте інформацію. У разі, якщо ви бачите ознаки корупції, інформуйте громадськість та відповідні органи. Пропонуємо таблицю, яка в узагальненому вигляді показує головні ознаки недоброчесності при закупівлях.
Корисні посилання в Інтернеті:
Сайт Бюро аналізу політики, де описані приклади досліджень; шаблони інформаційних запитів тощо:
• http://politanalityk.com/
Сайт «Наші гроші», де поширюється інформація про тендерні оборудки:
• http://nashigroshi.org/
Бюджетний кодекс України:
• http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2456-17/conv
Державний бюджет України на 2013 рік
• http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/5515-vi
Програма протидії ВІЛ/СНІД
• http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1026-17
Закон України «Про доступ до публічної інформації»
•http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%BD%20%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%20%D0%B4%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%83%D0%BF%20%D0%B4%D0%BE%20%D0%BF%D1%83%D0%B1%D0%BB%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D1%96%D0%BD%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97
Закон про здійснення державних закупівель
• http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2289-17
ПОШУК В ІНТЕРНЕТ ЗАКУПІВЕЛЬ Вісник державних закупівель (офіційний сайт):
• www.tender.me.gov.ua
Корисні веб-ресурси, які фактично дублюють офіційний сайт, але мають кращу пошукову систему і рубрика тори:
• http://www.ua-tenders.com
• http://tendergid.ua
• http://z.texty.org.ua/search?date_from=01%2F01%2F2012&date_to=01%2F02%2F2013&service_type=medicine&key_word=%D0%B2%D1%96%D0%BB&volume_from=&volume_to=&sort=deal_date&order=desc