Ігор Орел, голова ГО «Вибір»


       Уже більше року йде процес об’єднання територіальних громад і уже близько 10% громад стали об’єднаними теріторіальними громадами (далі ОТГ). В Луганській області про створення ОТГ автору не відомо.
Цей процес зараз повністю залежить від волі депутатів і голів місцевих рад, тобто є можливість визначити персональну відповідальність за діяльність в цьому напряму або бездіяльність. 

        В Луганській області відомо про два інформаційних потоки щодо майбутнього громад.
Перший, це угрупування громадських активістів, яке я умовно називаю «секта свідків Римми», що поширюють тезу про реєстрацію тергромад особами приватного права і про нелігитимність держави Україна, пропагують цю тезу уже 8років (!!!) без видимих результатів (мабуть комусь це треба). Що стосується нелігитимності існуючих громад, то «секта свідків Римми» стверджує, що тергромад в Україні немає, тому що вони не створені на зборах мешканців сіл і міст. Це не так, тому що тергромади існують «по праву», їх не треба реєструвати, про це йдеться в ст.140 Конституції України. Утворені на зборах «громади» можуть бути тільки громадськими організаціями чи господарськими суб’єктами, а спроби голів «громад» взяти на себе владні повноваження – незаконні.
Другий, це ініціативи районних адміністрацій створювати ОТГ на базі району, від чого тхне меркантильним бажанням керівництва районів утримати свої крісла і контроль над фінансовими потоками. Як показує існуюча реальність, другий інформаційний поток не відповідає запитам громадян щодо якісного адміністративно-територіального устрою. Очевидно і ініціатори Закону «Про добровільне об’єднання громад» не так бачили реалізацію свого дітища. Адже мета адміністративно-територіальної реформи (далі АТР) це – покращення якості життя людини, не залежно від місця проживання, на базі формування ефективної місцевої влади, яка має необхідні повноваження і ресурси і є відповідальною перед громадою. Яка ефективна влада може бути в якомусь селі, якщо ця влада фізично буде знаходитися за 60км в райцентрі? Так само, як і нема сенсу тримати сільраду в селі, де 500 мешканців і відсутні власні доходи.
              В Європі прийнятий 3-х рівневий адміністративний устрій, наприклад у Польщі (що відповідає і Україні): 1 рівень – область, воєводство (до 1 млн і більше); 2 рівень – район, повіт (100-500 тис); 3 рівень – місцева рада, гміна (кілька тисяч).                                     В українських реаліях на другому рівні сконцентровані повноваження з надання медичних, освітніх, транспортних, адміністративних послуг. Зараз проходять реформи, зокрема Мінюста, якими адміністративні послуги передаються на третій рівень. В Європі на першому і третьому рівні не створюються виконавчі органи (виконкоми), вони створюються на третьому рівні. А в Україні на першому і другому рівнях існують державні адміністрації, які є виконавчими органами. За логікою – це не надовго. Слід сказати, що в Європі відбувається концентрація владних повноважень на третьому рівні в об’єднаннях місцевих громад, тому безпосередньо «комуни» не мають власних бюджетів, також керівники «комун» праціюють на громадських засадах.
              В України підготовлена законодавча база для АТР: Концепція реформи; Закони «Про співробітництво територіальних громад», «Про добровільне об’єднання тергромад», «Про засади державної регіональної політики», внесено зміни в інші закони; проведено бюжетну децентралізацію.
              Нещодавно на зустрічі, народнй депутат Віталій Курило, приводячи приклад із старобільськими депутатами сказав, що утворюйте ОТГ в Старобільську і не буде у вас районної адміністрації. Тобто, з впровадженням АТР будуть трансформовані райони та для ОТГ районні органи втратять керівну роль. Заплановано, що ОТГ наберуть статусу міст обласного значення. Це нова якість «персональної відповідальності» про яку йшлося на початку.                                                                                                                          І законодавчу базу для місцевого самоврядування треба знати і використовувати: Закони «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про сатус депутатів місцевих рад», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про засади державної регіональної політики», «Про засади державної регіональної політики в сфері господарської діяльності», «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про органи самоорганізації населення», «Про асоціації органів місцевого самоврядування», «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку».
                Щоб спрогнозувати фінансовий стан майбутньої ОТГ треба визначитися з дохідною частиною майбутнього бюджету, це: податок з доходів фізичних осіб – треба порахувати всіх наявних платників в ОТГ; єдиний податок суб’єктів підприємницької діяльності –з’ясувати кількість підприємців і що треба зробити, аби їх кількість зросла; податок з продажу акцизних товарів; плата за землю – має бути встановлена така, щоб стимулювати набільші надходження і не відлякати орендарів; податок на нерухомість юридичних осіб (фізичних в перспективі). Цей підрахунок дасть можливість побачити, на яку суму місцевий бюджет може розраховувати без дотацій від держави. Розмір дотацій вирівнювання важко порахувати, але можна вирахувати цифру власного доходу на одну особу в межах ОТГ, якщо ця цифра є меншою, від цифри нарахованою Мінфіном для відповідної групи громад, то будете мати додаткову дотацію, якщо ваша цифра буде більше від загальноукраїнського показника, то у вас буде певне вилучення коштів. Також необхідно розробити SWOT-аналіз майбутньої ОТГ, що і має визначить власне територію ОТГ. Для цього краще залучити фахівця або проект від донорських організацій.
                 Тобто процес об’єднання громад творчий, і не можна механічно робити ОТГ в межах району.